Juridik - ?

Suttit hela dagen (förutom någon timma då jag deppa loss) med juridik plugg i princip och nu när jag satt och letade i både böckerna och på nätet så märker jag att juridiken är lite kluriga, inte undra på att man som privat person som inte ens har någon koll i detta förlorar sig helt när man söker efter nåt man undrar över.

Som nu har jag suttit och letat om KÖPRÄTT ens skadeståndsregler - och jag hittar inte nåt som kan hjälpa mig. Så märker jag att på dom olika sidor jag kommer in på angående det jag söker om så står det mycket om avtal hit & dit, så köprätt är alltså lite av ett avtal mellan en säljare och konsument. Säljare kallas även näringsidkare har jag märkt, har väl vetat det tidigare men inte tänkt på innebörden som man tänker säljare inte näringsidkare liksom.

Men det är ju svårt att veta vad för skadestånd som gäller för "säljare" för det står ju bara om konsumenter (alltså vi som är kunder) vad vi har för rätt angående skadestånd. Börjar ana att säljare har i princip samma regler som konsument som jag inte hittar något annat om det, det står ju inte något speciellt eller konkret så då borde väl näringsidkare och konsumenter ha samma rätt om skadestånd?
Usch haha ^^ när jag läser igenom vad jag nyss skrivit så märks det att jag har funderingar och att jag kommit in i detta. Men det är ju bra om jag kan det här sen, jag menar jag ska ju jobba som säljare (troligen) och kunna vad som gäller för både mig som säljare, och mig som kund när jag köper något osv.

Är lite skrämmande att jag sitter och löser, tänker, klurar på JURIDIK!!
Jag är en aning emot detta, för det är så jäkla krångligt, och ändå så ska lagarna etc stå så att vem som helst ska kunna förstå dom. Jo men visst... e hehe :S NOT!
Nej jag ska väl förlora mig in i juridiken igen, har tröst ätit kladdkaka och druckit ett glas julmust och satt på pepp musiken igen. Och varit duktig att stänga av tv och bara ha musik på. Inget som distraherar då, jo musiken för blir att man sjunger med eller dansar ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0