Böckerna som handlar om våld mot kvinnor....

Förra sommaren så fann jag två böcker av Liza Marklund som hon gjort boken med Mia Eriksson.
GÖMDA & ASYL , jag fastnade direkt för dom böckerna och läste ut dom rätt så snabbt faktiskt, och fann
sedan en tredje bok som egentligen var den 4:e boken eller kanske 5:e till och med, men dock var det mer
om Mias dotter som skrivit.

Nu för nån vecka sen på biblioteket i skutskär så fann jag den 3 och 4 boken av just MIA!
Började läsa den 3:e nu i lördags och fortsatte på söndagen och hann nästan läsa ut den då men fick läsa klart sista sidorna i måndags. Nu har jag börjat på 4:e eller började igår när vi satt på akuten. Kände att jag behövde ha nåt att få tiden att gå. Och har suttit nu och läst nästan 100 sidor ;)

Böckerna handlar om kvinnor som blir slagna av sina män, föredetta osv. Och att de till slut blir så illa att de måste lämna sina liv och leva gömda, flytta osv. Jag tycker att det är så hemskt att det faktiskt händer över allt. Man vet bara inte vart, man kan ju heller inte hjälpa :(
Vad jag fattar av de kvinnor som valt att berätta sina historier som hänt dom (i den 4:e boken, kvinnor som har haft de precis som mia, en våldsam man som gör att hon till slut flyr bort till ett annat land...) Är att männen är
av en annan religion. Alltså inte svensk!
Jag är inte rascist eller så, men jag får lite av obehag känslor när man ser så många av dom i sverige. Känns som om det blir mer och mer, och att läsa böckerna nu och där även se att det inte är svenska män som gör dom illa utan utländska. Men visst finns det SVENSKA män som kan misshandla och ha en knäpp, man kan inte lita på alla män.  Nej men jag tycker iaf att dessa böcker är väldigt intressanta och jag är ju i princip fast i dom från första raden ;)

Hoppas ni inte missförstår mig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0