Mia E - gömda, asyl, mias hemlighet & Mias systrar......









De tre första böckerna handlar just om MIA, som träffar en man som efter en tid börjar misshandla henne
både psysiskt och fysiskt. Hon får barn med honom, men trots de så misshandlar han henne och även barnet.
Hon gör slut, efter en tid träffar hon en ny man och de får barn men hennes ex som misshandlar osv kan inte låta henne vara . Förföljelse, misshandel och en massa annat gör att de till slut flyr landet och efter några år lyckas dom få ASYL och kan verkligen börja om på nytt.

Jag blev fast från första sidan i GÖMDA och kunde knappt lägga ifrån mig boken, likaså med de andra.
Läste för en halvtimme sen klart sista boken i serien -
Mias systrar.

Där fick man följa andra kvinnor vars män misshandlar dom och trycker ner dom psysiskt.
DOM vill ha MAKTEN över kvinnan, om dom inte kan ha makten då kan de sluta med att mördar kvinnan, de anser att om dom inte får ha kvinnan då ska inte nån annan heller de.

Jag vet inte, men har alltid kännt att jag har starka åsikter om just detta!
När jag ser en film om detta ämne så blir jag upprörd över att det är så, att det är så dåligt att kvinnan kan inte komma bort trots att hon försöker. Hon kan inte ens få hjälp eller de skydd hon faktiskt behöver från myndigheterna, det är ju nästan så att kvinnan får försöka fixa allt själv.

Ingen lyssnar, när dom väl gör det så kan de vara försent!

Första året i gymnasiet så gick jag på Psykologi A - sex och samlevnad. Handla ju inte bara om sex, utan även om jämlikhet och massa annat, en lektion fick vi kolla på en film. Där en man och en kvinna träffas, inleder ett förhållande ALLT är frid och fröjd, han ber henne flytta in först då börjar han visa sitt rätta jag.

Inget duger de hon gör, hon städar fel, hon köper hem dålig mat osv osv sen börjar den fysiska misshandeln, och hon får inte träffa vänner ja ingenting hon ska vara isolerad i lägenheten. En dag är hon gravid och dom blir över lyckliga, men han tål inte att hon mår illa och spyr, han slår henne sönder och samman då kom polisen och han åkte in. Hon förlora barnet och flyttade till en kompis och ja började om på nytt.

Kommer inte ihåg vad filmen heter men vet att han som spelar Tom i skilda världar är den misshandlarn/pojkvännen i filmen..

Som sagt de bör skärpas till i sverige när det gäller våld mot kvinnor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0